CB Auto slaví 30 let

  • 13. 07. 2022

V rozhovoru s Františkem Fišerem, ředitelem společnosti, se dozvíte o 30 letech prodeje aut na jihočeském trhu, ale také o nárocích na servis a o trendech, které mění trh automobilů k nepoznání.



Pryč jsou časy, kdy jsme prodávali v našem showroomu nové Škody Felicie. Od devadesátých let minulého století, kdy naše společnost vznikla, se mnohé změnilo. Aktuálně patříme k největším jihočeským prodejcům automobilů šesti značek ŠKODA, Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy, Seat, Mazda a Kia. Zvládli jsme těžké období covidu, digitalizovali řadu našich procesů, nabízíme nové služby a neustále posouváme sebe i své zaměstnance, kterých už máme přes dvě stovky. „Dnešní auta už připomínají spíše malé počítače. Mají v sobě tolik řídící elektroniky, že naši kolegové na servisu jsou často spíš než mechanici detektivové,“ říka František Fišer, ředitel společnosti CB Auto, který věří, že si jihočeské dealerství zachovalo ráz rodinné firmy s dobrou atmosférou. 


Letos slavíte třicet let na trhu s automobily. Jak se za tu dobu změnili zákazníci, kteří k vám chodí?

Změnilo se třeba to, že si lidé méně věcí dělají doma sami. Před těmi 20 až 30 lety nebylo běžné, že by si lidé nechali přezouvat kola. Dneska je to standardní služba. To samé s  výměnou oleje, výměnou stěračů a dolitím vody do ostřikovače. Zákazníci aktuálně požadují víc kompletní servis, než to bývalo v minulosti. Je to takový all inclusive. V tom se trh změnil minimálně v oblasti servisních služeb.

A v prodeji?

Zákazníci jsou samozřejmě lépe informovaní. Dnes, když vyjde jakýkoliv model, tak dva měsíce předtím už najdete na youtube i jinde různá videa a recenze. To znamená, že lidé přicházejí a o tom autě vědí téměř všechno. Mají větší znalosti, přehled a jsou samozřejmě náročnější i z hlediska výbavy.

A co požaduje například váš typický zákazník?

My nemáme skupiny lidí, kteří mají nějaké speciální požadavky. Nedá se to takhle specifikovat. Záběr našich zákazníků je široký. Je to široký průřez napříč věkem, profesní stránkou. Máme zákazníky z velkých firem, ale přichází i drobní živnostníci nebo fyzické osoby. Velkou skupinu tvoří loajální zákazníci, kteří jsou u nás spokojení a opakovaně se vrací.

Jak se za těch třicet let změnilo CB Auto?

Rozhodně narostlo. Z nějakých 20 lidí na více než 200 zaměstnanců.

A zároveň počítám, že musíte sledovat aktuální trendy.

Není to o sledování. Trendy jdou s námi a my v nich žijeme. Je to náročné hlavně na lidi. Když se podíváte na práci mechanika – dříve opravoval Felicii, dnes musí opravit elektrické auto. Felicie měla jeden čip a jednu řídící jednotku, nová Fabie má 400 čipů a přes padesát řídících jednotek. To není vývoj, ale úplně nová disciplína, kterou se člověk musí naučit.

Jedna věc je vývoj technický, druhá pak vývoj v oblasti služeb. Počítám, že ani tady nezaostáváte, ne?

Nemůžeme. Trh se mění a služby se vyvíjí. A je to dané nejen obecnými změnami ve  společnosti, ale také například i změnou klimatu. V posledních letech vidíte, že padají kroupy čím dál více a čím dál větší. Takže do  našich nabídek vstupují i  tyhle jevy. Před pár lety jsme zavedli opravu metodou PDR. Je to metoda opravy karoserie bez poškození laku. Před dvěma lety jsme se stali autorizovaným centrem pro pojišťovny pro všechny značky. Všechna auta poškozená kroupami končí u nás a my je opravujeme. Nejen naše značky. Museli jsme reagovat i na covid. V průběhu pandemie bylo potřeba bezkontaktně obsloužit zákazníky. Zavedli jsme proto bezkontaktní servis CB Automat – formou drop boxu. Zákazník předá klíče do boxu, zadá požadavek opravy a pak si auto zase vyzvedne. Služba se ujala, protože bezkontaktní servis rozšiřuje pracovní dobu předání. Další služby jsou opravy elektrických vozů a s tím souvisí i pracoviště pro svařování hliníku, které jsme museli zavést.

V průběhu let jste kromě služeb přidávali i značky, které prodáváte. Je to výhoda?

Vnímám to tak. Jsou zákazníci, kteří inklinují ke  konkrétní značce a  pak jsou zákazníci, kteří volí podle vlastností vozu a značka je pro ně druhotná. Tím, že máme tolik značek v našem portfoliu, si rozšiřujeme paletu možností, které můžeme klientům nabídnout. Navíc každá značka je v něčem specifická a odlišná.

Pojďme ještě ke covidu. Jak tohle období změnilo fungování trhu s auty?

Diametrálně. Změnila se celá výroba vozů. Změnila se dostupnost i  standardy čekacích lhůt. Změnilo se všechno v oboru. Začaly se objevovat i potřeby online prodeje automobilů. Do onlinu přešly služby mobility jako třeba operativní leasing. My jsme jako CB Auto spustili i  e-shop CBdíly.cz s  prodejem originálních náhradních dílů a příslušenství, kde si může kdokoliv, cokoliv z našeho sortimentu objednat. A  nejen náhradní díly, ale i pneumatiky nebo doplňky jako je cyklo edice Škoda a podobně. Tenhle e-shop, který není úplně obvyklý, je dílem covidu a já musím s radostí říct, že se mu poměrně daří.

A co online nákupy aut? Kdy si budu moci objednat nové auto online s doručením až domů?

Já jsem v  tomhle spíše konzervativní. Nějaké pokusy tady jsou, ale nákup auta je hodně o emocích. Auto je také určitý statut. Je to něco, co si chcete koupit, i když k tomu třeba nemáte racionální důvody. Nechci být prorokem nebo skeptikem, ale právě emoce jsou důvodem, že čistě online nákupy aut ještě do  našeho byznysu naplno dlouho neproniknou. I když pokud by vám někdo řekl před deseti lety, že tu bude jezdit tolik aut na elektřinu, taky byste nevěřil.

Jak tedy vidíte trh s automobily za pár let?

Do všeho výrazně vstoupí elektromobilita a obecně témata alternativních pohonů a paliv. To je vlak, který se rozjel a už se nezastaví. Do směřování trhu promlouvá také digitalizace a požadavky na rozšíření funkce provozu vozidla, rostoucí nároky na  výbavu i  povinné bezpečnostní prvky. Nová vozidla musí být například už nyní vybavená tzv. e-callem, který vysílá signál v případě nehody.

Jak si držíte zaměstnance?

Aby lidé vydrželi, musí je práce bavit, musejí se posouvat, vzdělávat. U nás obrovsky. A to zajišťujeme. Kolegové museli projít třeba i rekvalifikacemi na elektrikářské pozice. Vytvořili jsme zázemí učeben, máme častá školení. Před několika lety jsme postavili novou jídelnu. Vytváříme pro naše lidi zázemí, aby se tu cítili příjemně. Zlepšujeme i úroveň vybavení, se kterými zaměstnanci pracují. Chceme si udržet dynamiku, kterou máme. Ale při tom všem si zachováváme neformalitu a prostředí rodinné firmy.

Firma patří k největším v oboru na jihu Čech a drží si své pozice. Co vám dělá největší radost?

Mám radost z  toho, že tu jsou ti zaměstnanci, co tu jsou dvacet let. A  také mě těší, že zákazníci neubývají. Naopak se vrací a  přicházejí i  jejich děti. Nejsou výjimkou ani ti, co od nás mají páté nebo šesté auto v řadě.

Jaké jsou před CB Auto naopak výzvy?

Udržet krok, kvalitu a  loajalitu zákazníků. S technickými výzvami se popereme. Největší výzva bude udržet zákazníky spokojené.



Poslechněte si více v rozhovoru v 1. budějovickém podcastu magazínu BUDLive...
Top