100. výročí značky Mazda
Od korkových výrobků k exkluzivním vozům!
100 let japonské automobilky
Společnost Mazda začala psát svůj pozoruhodný příběh jako výrobce korkových produktů.
Domovským městem značky je Hirošima. Právě tam v roce 1920 vznikl podnik, který se zpočátku zabýval výrobou korku. První náznaky budoucí výroby vozidel se objevily až o devět let později. Firma totiž postavila prototyp dvoutaktního motoru, v roce 1930 na to navázala výroba šesti prototypů motocyklů. Těch se nakonec vyrobilo a prodalo třicet kusů.
V roce 1931 spatřila světlo světa nákladní tříkolka Mazda Go. Ve 30. letech hirošimská automobilka pokračovala v produkci nákladních tříkolek pod jménem Mazda a s postupně upravovanou technikou.
Během 2. světové války došlo k přerušení produkce a v Hirošimě místo vozů vznikaly zbraně. K obnovení produkce vozů ale došlo hned v prosinci 1945.
První osobní auto představila japonská automobilka Mazda v květnu 1960, jednalo se o legendární Kupé R360. Tento vůz byl natolik úspěšný, že si během několika let Mazda podmanila japonský trh s lehkými vozy.
Prvním vozem Mazda s rotačním motorem byl model Mazda Cosmo Sport. Vzhledem k původně vysoké ceně i nízkému počtu vyrobených kusů je nyní z Mazda Cosmo Sport ceněný sběratelský kousek.
Milníkem se pro japonskou značku stal i rok 1991, kdy vůz Mazda vyhrál 24hodinový závod v Le Mans. Toto vítězství ale přineslo ještě jednu premiéru: vůbec poprvé vyhrál vůz s rotačním motorem. Svou účast na dálkovém závodu proměnila Mazda v úspěch na svůj třináctý pokus.